Simma som du paddlar

Simma som du paddlar

2018 December 19

Du undrar kanske vad simning och kajakpaddling har gemensamt? Det är så klart två helt olika idrotter. Men tittar vi närmare på hur kroppen rör sig och varifrån kraften kommer, så hittar vi två stora likheter, skriver Team Snabbares simcoach Ulf Hausmann.

Den ena kajakmetaforen som jag brukar använda är att simmarens underarm och hand utgör en paddel - liksom en kajakpaddel. Simmarens paddel med underarm och hand är de kroppsdelarna - eller dina verktyg eller redskap - som tar dig framåt genom vattnet. De gör jobbet genom att paddeln förankras i vattnet och sedan drar och trycker du bakåt så att kroppen rör sig framåt genom vattnet.

Många tror att armen ska röra sig bakåt men i själva verket ska du ”göra fast” vattnet och trycka så att din kropp rör sig framåt medan handen och underarmen är förankrade i vattnet. Får du bra grepp i vattnet lämnar handen vattnet på samma ställe där du har satt i den.

Samma gäller ju när du paddlar kajak. Därför är det viktigt att du inte rycker armen för hastigt genom vattnet. Du utvecklar enbart framåtdrift när du har hittat kontakt med vattnet och fått grepp om det istället för att bara dra armen genom det.

Du kan vara hur stark som helst, men om du inte kan hittar kontakt med vattnet så åker armen och handen (paddeln) alltså bara rakt igenom utan att hitta något nämnvärt motstånd.

Nyckeln till detta är att börja greppa lugnt och först få fast vattnet. Sedan accelerera "paddeln" genom vattnet för att ha högst tryck och hastighet i slutet av undervattensdraget. 

Det är faktiskt accelerationen - med vatten mot paddeln -  som bestämmer hur fort du simmar. Inte hur fort du kan dra armen genom vattnet utan att först ha fått fast det.

Du kan ha en perfekt armrörelse, men har du inte rätt acceleration så tappar du optimal kontakt med vattnet och tar dig inte fram genom samma vatten så snabbt som du skulle kunna. Då blir det rätt långsamt oavsett hur man rättar till isättningen, rotationen eller andra tekniska delar av simningen.

Samma princip gäller kajakpaddling. Det handlar med andra ord om mycket styrka som du behöver för att kunna trycka mot vattnet. Och därtill känsla för att greppa vattnet, hitta kontakten och accelerera lagom snabbt med "paddeln" riktad bakåt.

En annan likhet med kajakpaddling är vad jag kallar för kajakaxlar. När du paddlar kajak kommer rörelsen från axlarna och du roterar med dina axlar som om du hade en pinne mellan höger och vänster axel. På så sätt för du en fin axelrotation där höger och vänster axel rör sig som en enhet.

Armarna är enbart en förlängning och måste överföra de krafterna som kommer från axlarna. Samma princip gäller i crawlsimning.

För att kunna göra så, måste du kunna aktivera musklerna mellan skulderbladen först och därmed koppla ihop höger och vänster skulderblad/axel. Det gör du genom att trycka skulderbladen lätt framåt mot bröstkorgen. Då öppnar du samtidigt upp bröstet och får fram bröstbenet och får till en stolt hållning i vattnet.

Du kan tänka dig att du har en pinne genom axlarna som kopplar ihop axlarna. Nu rör du ena axeln framåt medan andra axeln går bakåt, och dina armar och "paddlar" hänger då med. Precis som i kajakpaddling där ena bladet alltid gör motsatt rörelse som det andra, eftersom de faktiskt sitter ihop i en och samma paddel. I simning måste du själv sätta ihop dina axlar, armar och paddlar till en och samma, via just musklerna mellan skulderbladen.

Motsatsen, som resulterar i en felaktig rörelse är om du rör axlar separat. Då får du inte över kraften från ena till andra, utan den "dör" i mitten och du får bygga upp moment igen för varje simtag - helt i onödan.

Ungefär som en leksaksdocka där du kan skruva eller ploppa in armarna och sedan går det att röra armarna utan att det händer någonting med ryggen, eller skulder-/axelpartiet. Så ska du inte simma eller paddla.

Rörelsen ska komma från skuldrorna och genom axelrotation aktiverar du ryggen och fler muskelgrupper som gör att du kan få tillgång till mycket mer kraft, jämfört med om du simmade enbart med armarna. Din paddel (underarm/hand) är förlängningen av hela rörelsekedjan. Men kraften kommer från ryggen och skuldrorna. Armarna behöver förstås vara starka för att kunna överföra kraften. Handen är sista delen i den kinetiska kedjan - liksom bladet på en kajakpaddel.

Lycka till med att hitta din paddel och dina kajakaxlar när du simmar!



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.