Tänk som en vinnare, bli en vinnare

Tänk som en vinnare, bli en vinnare

2019 Oktober 24

Jan Frodeno under cyklingen på årets Ironman-VM. "Att vinna är coolt men ännu viktigare var att kunna stå på startlinjen igen efter två år av skador."

Team Snabbares triathloncoach och huvudtränare i simning, Ulf Hausmann, skriver här om det som skiljer högpresterande atleter från dem som presterar lägre eller under förväntan. Allt utifrån vad årets manlige Ironmansegrare Jan Frodeno sa efter loppet.

Både för världseliten inom långdistanstriathlon och för många age group-triathleter är den mytomspunna Ironman på Hawaii det ultimata målet. Först gäller det att kvala och sedan prestera, under nästan omänskliga förhållanden med de allra bästa i världen.

Efter tävlingen blir det så klart många intervjuer med överlyckliga atleter men även med de som hade det tufft och fick bryta av olika anledningar. När jag läste en intervju av den numera trefaldiga segraren Jan Frodeno (som vann och slog rekord i år) snubblade jag över några mer djupgående uttalanden bortom taktik, väderförhållanden och den fysiska prestationen. Jan sa: ”Now I´m doing this sport for the right reason”.

Han förklarar att triathlon är otroligt viktigt för honom men familj och barn är viktigare. Att det är jobbigt och slitsamt med all träning men att det är ett privilegium att kunna ägna sig åt det. Att vinna är coolt men ännu viktigare var att kunna stå på startlinjen igen efter två år av skador.

Nu är vi andra inte prestationsmässigt på hans nivå, men frågorna är i högsta grad aktuell för oss alla.

  • Varför tränar och tävlar du?
  • Vad har du för mål och vad är det som motiverar dig?
  • Tillhör du dem som presterar över eller under förväntan?

Jag vill här belysa lite mer av det som skiljer högpresterande atleter från dem som presterar lägre eller under förväntan.

1. Åt vilket håll riktar du din motivation?

Högpresterande atleter motiveras mest av att eftersträva framgång eller att uppnå något, medan lågpresterande atleter motiveras mest av att undvika misslyckanden. Som högpresterande känner du dig stolt över din framgång, medan lågpresterande atleter mest känner obehag och skam vid misslyckanden. Vad ska mina kollegor och kompisar tycka om jag bryter loppet, har jag hört många resonera.

2. Vad beror din framgång eller ditt misslyckande på?

Högpresterande atleter förklarar framgång med faktorer som ligger inom ens egen kontroll. Alltså sådant man kan påverka själv. Det är faktorer som den fysiska förmågan, den egna taktiken eller att du har tränat bra. Ett misslyckande förklarar de högpresterande med faktorer som ligger utom ens egen kontroll. Det kan vara vädret eller att konkurrenten var bättre. Hos lågpresterande atleter är det tvärtom. Då förklaras framgång med tur eller med att ingen annan bra atlet ställde upp. Medans misslyckanden förklaras med sådant man kan påverka själv. Till exempel sin egen kompetens inom idrotten eller hur man har tränat.

3. Vilka mål sätter du?

Högpresterande atleter sätter mål där processen och själva uppgiften står i centrum. Stegvisa förbättringar av din egen prestation och förmåga. Som högpresterande vill du uppnå något. Du vill t ex förbättra din simteknik i öppet vatten. Däremot fokuserar lågpresterande atleter på så kallade ego-mål eller på själva utfallet/resultatet. Då är det oftast otroligt viktigt att uppnå en viss placering. Du drivs mest av mål där du jämför dig med andra, som t ex att vinna över dina motståndare.

4. Vilka utmaning söker du?

Du som högpresterande atlet söker efter utmaning som motsvarar din förmåga. Du väljer att delta i tävlingar som innebär en utmaning men ändå ligger inom din fysiska förmåga att klara av. Du väljer motståndare eller mål där chanserna är ungefär 50/50. Du kan lyckas eller inte.

Vad gör då lågpresterande atleter? Antingen väljer de alldeles för lätta utmaningar där framgång nästan är garanterad eller utmaningar som ligger helt utanför deras kompetens där ett misslyckande redan är ett faktum på förhand. Ställer du upp mot Sara Sjöström på 100 m fjäril så vet alla att du inte kommer att vinna. Det är ingen som tycker att det är konstigt.

När jag tävlade för många år sedan hade jag en träningskompis som var ungefär lika bra som jag. Efter ett tag upptäckte jag att han undvek att ställa upp på samma grenar som jag. Han väntade in i det sista för att se vilka grenar och tävlingar jag skulle anmäla mig till. Nu med lite mer insikt vet jag varför han gjorde så.

Jag vill vara noga med att säga att högprestation eller lågprestation alltid står i relation till ens faktiska kompetens och förmåga inom det du håller på med. Du kan komma sist på en sim-, cykel-, löp, triathlon- eller swimruntävling men ändå vara högpresterande - för att du har presterat på topp utifrån dina egna specifika förutsättningar.

Samtidigt kan en elitatlet vara lågpresterande, i förhållandet till sina konkurrenter och medtävlare som har liknande förmågor och förutsättningar.

Du har valet, det ligger i dina händer eller snarare sagt i ditt huvud hur du förhåller dig till din hobby, hur du utvecklas och hur du presterar. Träna och tävla av rätt anledning – lycka till!



Kommentera

Kommentarer måste godkännas innan de syns.